Základní škola

Výchovné poradenství

Poradenské služby na ZŠ zajišťují:

I. výchovný poradce pro 1. stupeň
II.. školní metodik prevence
III. školní psycholog
IV. třídní učitelé
V. učitelé

Úkoly a cíle školského poradenského pracoviště

- poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,

- sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření,

- prevenci školní neúspěšnosti,

- kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění,

- podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami,

- podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných,

- průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole a školském zařízení,

- včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,

- předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace,

- průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou,

- metodickou podporu učitelům při použití psychologických a speciálně pedagogických postupů ve vzdělávací činnosti školy,

- spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci,

- spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními.

 

 

 

Plán činnosti výchovného poradce

PLÁN VÝCHOVNÉHO PORADCE PRO ŠKOLNÍ ROK 2020/2021

ZÁŘÍ

  • stanovení konzultačních hodin
  • vypracování a sestavení plánu výchovné poradkyně
  • vypracování aktuálního seznamu žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními
    • získání a zaevidování dokumentace nově příchozích žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,
    • kontrola, aktualizace a doplnění IVP,
    • vypracování nových IVP pro nově příchozí žáky a žáky s novým doporučením PPP ve spolupráci s třídními učiteli a vyučujícími jednotlivých předmětů,
    • příprava dokumentu „Informovaný souhlas“ pro podepsání ZZ žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
  • zpracování harmonogramu kontrolních vyšetření
  • koordinace zahájení předmětu speciální pedagogické péče u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a pedagogické intervence
  • koordinace při zpracování individuálních plánů u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
  • zpracování Evidence výchovného poradce
  • pravidelná kontrola Schránky důvery

ŘÍJEN

  • průběžná komunikace s PPP, SPC
  • účast na webinářích pro výchovných poradců
  • sociometrické šetření napříč třídami v oblasti klima třídy, zpracování údajů
  • aktivity napříč třídami k posílení třídního klima
  • spolupráce s rodiči, třídními učiteli
  • poskytování individuální konzultace pro žáky a rodiče (průběžně)
  • nákup pomůcek pro žáky s PO 2. stupně a výše

PROSINEC

  • informování učitelů o změnách ve vyhláškách, zákonech
  • třídní schůzky – informovat rodiče žáků 5. tříd

LEDEN

  • informování žáků pátých tříd a jejich zákonných zástupců o Dnech otevřených dveří či přijímacím řízení na 2. stupni základních škol v okolí ZŠ Staříč
  • aktualizace webových stránek VP na stránkách školy

ÚNOR

  • hospitace v třídách s přítomností žáků s SVP – zhodnocení práce, zda vyhovuje PO, popřípadě vyhledávání mimořádně nadaných dětí
  • Depistáže v třídách – vyhledávání žáků s možným rozvojem poruch učení

BŘEZEN

  • vydání informací a zápisových lístků zákonným zástupcům žáků k zápisu do 1. Třídy
  • aktivity napříč třídami k odhadování šikany, projevů diskriminace, nepřátelství nebo násilí a jiných agresivních jevů ve škole

DUBEN

  • administrativa zápisu do 1. ročníku ZŠ
  • vedení zápisu do 1. třídy (aktivity pro budoucí školáky)

KVĚTEN

  • konečně zpracování umístění žáků 5. ročníku na 2. stupeň ZŠ

ČERVEN

  • zpracování závěrečné zprávy o celoroční práci výchovného poradce

Průběžné úkoly během celého školního roku:

V oblasti práce s žáky a jejich rodiči

  • řešení studijních a výchovných problémů
  • depistáž žáků, jejichž vzdělávání vyžaduje podpůrná opatření
  • vypracovávání plánů pedagogické podpory ve spolupráci s třídními učiteli a vyučujícími daných předmětů, konzultace plánů se zákonnými zástupci žáků, vyhodnocování plánů pedagogické podpory a následná opatření
  • vyplňování žádostí o vyšetření v PPP nebo SPC ve spolupráci s třídními učiteli a vyučujícími daných předmětů
  • vypracovávání individuálních vzdělávacích plánů žákům, kterým bylo doporučeno vzdělávání podle IVP Doporučením školského poradenského zařízení v průběhu školního roku
  • vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zajištění poskytování přiznaných podpůrných opatření
  • vyhodnocování efektivnosti poskytovaných podpůrných opatření u jednotlivých žáků

V oblasti spolupráce s vedením školy

  • péči o problémové žáky a o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami

 

 

Ve spolupráci s metodikem prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže

  • pečuje o problémové žáky
  • řeší aktuální problémy
  • účastní se výchovných komisí

 

Ve spolupráci s vedoucím předmětu speciální pedagogické péče a vyučujícím pedagogické intervence

  • zajišťuje poskytování pedagogické intervence pro žáky s přiznanými podpůrnými opatřeními
  • rozděluje žáky do jednotlivých skupin
  • konzultuje obsah a průběh pedagogické intervence
  • zahajuje časné speciálně pedagogické práce a prevenci rozvoje poruch
  • vyplňuje žádosti o vyšetření v PPP nebo SPC
  • vyhodnocuje efektivnost poskytování pedagogické intervence
  • dohlíží na průběh PSPP a PI v distanční výuce

 

V součinnosti s třídními učiteli

  • pečuje o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, vede jejich evidenci a zabezpečuje péči o ně
  • vyhledává další žáky, kteří by mohli být ohroženi školním neúspěchem nebo jeví známky rozvíjejících se poruch učení či chování
  • vyplňuje žádosti o vyšetření v PPP nebo SPC
  • vypracovává plán pedagogické podpory, IVP
  • vyhodnocuje efektivnost plánů pedagogické podpory a poskytování podpůrných opatření
  • zajišťuje konzultace, odborná vyšetření

 

Ve spolupráci s pedagogicko-psychologickou poradnou a speciálními pedagogickými centry

PPP F-M Politických obětí 531, 738 01 Frýdek-Místek, 558 644 750

PPP Nový Jičín Žižkova 1154, 741 01 Nový Jičín, 556 771 140

SPC Nový Jičín 64/509 Komenského, 741 01, 556 706 262

SPC Ostrava Kpt. Vajdy 2656, 700 30 Ostrava-jih-Zábřeh, 596 746 805

  • posuzuje potřebu odborného vyšetření (psychologického, pedagogického, o volbě povolání, aj.)
  • podstupuje vypracované a vyhodnocené plány pedagogické podpory školnímu poradenskému zařízení
  • konzultuje optimální nastavení podpůrných opatření
  • zajišťuje realizaci podpůrných opatření vyplývajících z vyšetření
  • vyhodnocuje efektivitu podpůrných opatření

 

Další spolupráce s

  • učitelkami MŠ
  • školním psychologem

 

 

Vypracovala: Mgr. Jana Košťálová

Výchovný poradce

ZŠ Staříč