Výchovné poradenství
Výchovný poradce: Mgr. Lucie Vozná, lucie.vozna@zsstaric.cz, 603 425 149
Konzultační hodiny: pondělí 13.00 - 13.45 + po tel. domluvě nebo mailem
Poradenské služby na ZŠ zajišťují:
PLÁN VÝCHOVNÉHO PORADCE PRO ŠKOLNÍ ROK 2022/2023
1. Metodická a informační činnost:
a) předávání informací z oblasti výchovného poradenství dalším pedagogickým pracovníkům
b) organizování školních vzdělávacích akcí v problematice specifických vzdělávacích potřeb a sociálně patologických jevů
c) informace pro žáky a jejich rodiče o činnosti PPP, SPC a o dalších poradenských službách
d) poradenská činnost pro žáky v obtížných situacích, návrhy řešení konfliktních situací
e) poradenská pomoc pro rodiče dětí
f) péče o nadané žáky
g) spolupráce se školním psychologem, školním metodikem prevence v oblasti prevence sociálně patologických jevů
h) poradenská pomoc při výběru školy při přestupu na 2. stupeň, víceletá gymnázia
2. Péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných:
a) ve spolupráci s ostatními pedagogy sledovat žáky se vzdělávacími i výchovnými problémy, se speciálními vzdělávacími potřebami, seznámit příslušené pedagogy s problematikou těchto žáků
b) pomoc při zajišťování vyšetření žáků v PPP, SPC, konzultace s pracovníky SVP
c) pomoc učitelům při shromažďování podkladů pro psychologická a speciálně pedagogická vyšetření (podrobná zpráva žáka nebo vedení PLPP)
d) podílení se na zpracování dokumentace integrovaného žáka (IVP)
e) koordinace další péče o žáka – předmět speciálně pedagogické péče, pedagogická intervence
f) vedení databáze integrovaných a šetřených žáků 1. stupně, kontrola následných vyšetření, soustřeďování individuálních učebních plánů a odborných zpráv žáků v poradenské péči
g) konzultace individuálních plánů se školním psychologem, speciálním pedagogem nápravné péče
h) pomoc při zápisu dětí do školy, spolupráce s učitelkami MŠ – školní zralost, odklad školní docházky, informace pro rodiče budoucích školáků
ch) projednávání dodatečného školního odkladu školní docházky s třídními učiteli, přeřazení žáka do jiného typu škol
i) spolupráce s třídními učiteli I. – V. tříd, asistenty pedagoga
j) příprava projektů pro žáky v rámci prevence sociálně patologických jevů
k) vytvořit optimální podmínky pro nadané žáky, k rozvoji jejich talentu a nadání, ve spolupráci s třídními učiteli seznámit příslušné pedagogy s problematikou těchto žáků
l) sledovat legislativu týkající se vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
3. Specifické oblasti:
a) ve spolupráci s třídními učiteli sledovat nadané a talentované žáky, návrhy na další péči o tyto žáky
b) pomoc při řešení konfliktních situacích ve škole: rodiče – učitel, učitel – žák, žák – žák
c) sledovat projevy zneužívání návykových látek a ostatních sociálně patologických jevů (šikanování, vandalismus, rasismus, brutalita, kriminalita), návrh nápravných opatření
d) koordinace a spolupráce při osvětových a konzultačních akcích k problematice návykových látek a ostatních patologických jevů
e) poradenská činnost pro rodiče a žáky při volbě studia na víceletém gymnáziu
Průběžné úkoly během celého školního roku:
V oblasti práce s žáky a jejich rodiči
- řešení studijních a výchovných problémů
- depistáž žáků, jejichž vzdělávání vyžaduje podpůrná opatření
- vypracovávání plánů pedagogické podpory ve spolupráci s třídními učiteli a vyučujícími daných předmětů, konzultace plánů se zákonnými zástupci žáků, vyhodnocování plánů pedagogické podpory a následná opatření
- vyplňování žádostí o vyšetření v PPP nebo SPC ve spolupráci s třídními učiteli a vyučujícími daných předmětů
- vypracovávání individuálních vzdělávacích plánů žákům, kterým bylo doporučeno vzdělávání podle IVP Doporučením školského poradenského zařízení v průběhu školního roku
- vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zajištění poskytování přiznaných podpůrných opatření
- vyhodnocování efektivnosti poskytovaných podpůrných opatření u jednotlivých žáků
V oblasti spolupráce s vedením školy
- péči o problémové žáky a o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Ve spolupráci se školním psychologem, metodikem prevence rizikových projevů chování u dětí a mládeže
- pečuje o problémové žáky
- řeší aktuální problémy
- účastní se výchovných komisí
Ve spolupráci s vedoucím předmětu speciální pedagogické péče a vyučujícím pedagogické intervence
- zajišťuje poskytování pedagogické intervence pro žáky s přiznanými podpůrnými opatřeními
- rozděluje žáky do jednotlivých skupin
- konzultuje obsah a průběh pedagogické intervence
- zahajuje časné speciálně pedagogické práce a prevenci rozvoje poruch
- vyplňuje žádosti o vyšetření v PPP nebo SPC
- vyhodnocuje efektivnost poskytování pedagogické intervence
- dohlíží na průběh PSPP a PI v distanční výuce
V součinnosti s třídními učiteli
- pečuje o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, vede jejich evidenci a zabezpečuje péči o ně
- vyhledává další žáky, kteří by mohli být ohroženi školním neúspěchem nebo jeví známky rozvíjejících se poruch učení či chování
- vyplňuje žádosti o vyšetření v PPP nebo SPC
- vypracovává plán pedagogické podpory, IVP
- vyhodnocuje efektivnost plánů pedagogické podpory a poskytování podpůrných opatření
- zajišťuje konzultace, odborná vyšetření
Ve spolupráci s pedagogicko-psychologickou poradnou a speciálními pedagogickými centry
PPP F-M Politických obětí 531, 738 01 Frýdek-Místek, 558 644 750
PPP Nový Jičín Žižkova 1154, 741 01 Nový Jičín, 556 771 140
SPC Nový Jičín 64/509 Komenského, 741 01, 556 706 262
SPC Ostrava Kpt. Vajdy 2656, 700 30 Ostrava-jih-Zábřeh, 596 746 805
- posuzuje potřebu odborného vyšetření (psychologického, pedagogického, o volbě povolání, aj.)
- podstupuje vypracované a vyhodnocené plány pedagogické podpory školnímu poradenskému zařízení
- konzultuje optimální nastavení podpůrných opatření
- zajišťuje realizaci podpůrných opatření vyplývajících z vyšetření
- vyhodnocuje efektivitu podpůrných opatření
Další spolupráce
- se zaměstnanci MŠ, ŠJ
- s místními spolky, organizacemi, PČR, hasiči - besedy, exkurze
Vypracovala: Mgr. Lucie Vozná
Výchovný poradce
ZŠ Staříč